Tot i que no va existir un estil, moviment, avantguarda del realisme màgic especificament cinematogràfic com si foren el neorrealisme o la nouvelle vague, si que podem trobar un seguit de cineastes com Federico Fellini, Pier Paolo Passolini o Marco Ferreri que, procedents o influenciats pel neorrealisme desenvoluparen a partir del 1960 un cinema d'autor, ple de fantasia, imaginació i tocs de surrealisme, que conscient o inconscientment emparenta amb l'estil del realisme màgic.
Què és el realisme màgic?
El realisme màgic és un moviment artístic del segle XX que consisteix a
introduir elements sobrenaturals i fantàstics enmig de pintures,
narracions o pel·lícules de caràcter realista sense marcar clarament el canvi de món o
registre, de tal manera que queden incorporats a la quotidianeitat
dels personatges. Es caracteritza per la precisió quasi fotogràfica
del realisme en un context pictòric, narratiu o fílmic però amb la incorporació d'elemets fantastics, màgics o sobrenaturals, absurds o onírics. En les obres literàries i cinematogràfiques d'aquest moviment hi
ha una gran presència d'imatges líriques, i descripcions subjectives de la realitat, que ajuden a
desdibuixar les fronteres entre l'existent i la fantasia, ja que
determinats elements només són versemblants pel punt de vista
adoptat pel narrador o per l'atmosfera de somni o al·lucinació general. Aquest moviment té molts punts en comú ams el surrealisme, donat que usa algunes de les seves tècniques creatives com les imatges oníriques o al·lucinògenes, l'alliberament de la fantasia i l'imaginació o l'adopció d'un punt de vista o mirada infantil sobre el mon. Sovint aquesta perspectiva s'usa per fer crítica social i denunciar tot tipus d'injustícies, especialment per part d'alguns novel·listes sudamericans com Gabriel García Márquez, Alejo Carpentier o Miguel Ángel Asturias.
Escena plena d'elements sobrenaturals i fantàstics de "Miracle a Milà", el primer film influenciat pel realisme màgic |
El primer film on s'aprecien clarament característiques del realisme màgic és un film tradicionalment catalogat dins del neorrealisme com és "Miracle a Milà" (1951) on tot i aplicar molts principis neorrealistes (testimoni i denúncia de problemes socials, personatges anònims, actors no professionals, rodatge en exteriors i escenaris reals, sense il·luminació artificial i maquillatges, diàlegs senzills, ...) també introdueix una forta càrrega d'elements sobrenaturals, màgics i fantasiosos. Aquests elements l'allunyen radicalment de la representació objectiva de la realitat que predicava el neorrealisme. Tot i això de Sica va abandonar el camí que havia obert i evolucionà cap a estils més comercials.
Federico Fellini: ja havia donat un gir barroc, líric i amb tocs surrealistes als seus darrers films neorrealistes i a partir del 1959 crea un estil nou, un estil anomenat pels historiadors del cinema fel·linià, però que recorda molt al realisme màgic. Fellini manté l'esperit crític neorrealista (tot i que de forma molt més subtil i amable), però trenca amb la majoria dels seus principis: esdevé un entusiasta del rodatge als grans estudis de Cinecitta (on va fer construir el plató més gran del món) amb decorats i llum artificials, fa servir estrelles (Massina, Mastroiani, Cardinale, ...), ... Però el més destacat del seu nou estil és que utilitza la imaginació, el somni, la perspectiva infantil o la fantasia per deformar i caricaturitzar la realitat satiritzant sobre els més variats temes: el món del cinema, les muses, les crisis creatives i la pressió de públic i crítica a "8½" (1963, considerada una de les seves grans obres mestres), l'ascens de l'astrologia i els futuròlegs a "Giulietta de los espiritus" (1965), la infància, la vida de poble i el feixisme a "Amarcord" (1973, la seva altra gran obra mestra), el masclisme i el feminisme a "La ciutat de les dones" (1980) o el món de la televisió a "Ginger i Fred" (1986).
Pier Paolo Pasolini: comunista, ateu i homosexual, després dels seus inicis neorrealistes comença un canvi de perspectiva amb "L'evangeli segons sant Mateu" (1964), una biografia de Jesus en clau marxista. A partir d'aquest film, tot i que mantindrà alguns principis del neorrealisme, com la critica sociopolítica, l'ús d'actors amameurs o professionals poc coneguts (tot i que espràdicament usà estrelles) o els rodatge en espais reals, va introduint dosis de lirisme, imaginació i màgia sobrenatural desdibuixant les fronteres entre realitat i fantasia. Alguns dels seus film esdevenen paràboles plenes de metafores amb les que seguirà denunciant l'explotació dels obrers, la persistència de bosses de pobresa i la marginació de certs col·lectius i defensant els ideals feministes, l'alliberament sexual, la tolerància i la multiculturalitat, sempre amb un toc irònic i humoristic.
Entre els seus films cal destacar "Pajaritos y pajarracos" (1966), "Edip rei" (1967), "Teorema" (1968), "Medea" (1970), i sobretot la seva "trilogia de la vida" on va adaptar tres obres de la literatura medieval plenes de màgia i fantasia: "El Decameró" (1971), "Els contes de Canterbury" (1972) i "Les mil i una nits" (1974). En aquests films podem trobar humor de l'absurd, situacions grotesques, fantasies eròtiques, trencaments de la línia espai-temporal, animals que parlen, aparicions, miracles i éssers sobrenaturals que contrasten amb un context absolutament realista. El seu ultim film, una adaptació d'una novel·la del Marquès de Sade a la Itàlia dels darrers moments de la IIGM per denunciar la brutalitat del feixisme, "Salo o els 120 dies de Sodoma" (1975), va ser molt polèmica per trencar els límits que el cinema havia imposat a l'erotisme, la pornografia, el sadisme, la provocació i la degradació humana. Pasolini va rebre amenaces per l'estrena d'aquest film i poc després fou assassinat en extranyes circumstàncies.
Marco Ferreri: després d'abandonar Espanya i tornar a Itàlia on es va moure entre el neorrealisme i la comèdia italiana, als anys 70 evoluciona cap a un estil entre el surrealisme, el kafkià i el realisme màgic amb pel·lícules com "Dillinger ha muerto" (1969), "El semen del hombre" (1970), "L'audiència" (1971), "La gran comilona" (1973), "No tocar a la dona blanca" (1974) "L'última dona" (1976), "Ciao maschio" (1978) o "Ordinaria locura" (1981). En aquests films podem trobar sàtires antiburgeses, anticlericals i contra la burocràcia, una visió crítica del matrimoni i la família patriarcal, una denúncia del masclisme i de la solitud de les persones humanes en la societat del capitalisme consumista.
Fora d'Itàlia també trobam autors emparentats amb aquesta tendència per mitjà de l'humor absurd, la fantasia infantil i les visions oníriques i al·lucinogenes. Cal destacar l'obra cinematogràfica del col·lectiu d'humoristes britànics Monthy Python a films com "Els cavallers de la taula quadrada" (1975), "La vida de Brian" (1979) i, sobretot a "El sentit de la vida" (1982), així com en les que ha dirigit l'exmembre del grup Terry Gilliam, com "Brazil" (1985), "Les aventures del baró Munchausen" (1989), "El rei pescador" (1991) o "12 monos" (1995).
Les obres de directors espanyols com Victor Erice, J. L. Cuerda, Gonzalo Suárez o Julio Medem també mostren trets d'aquesta tendència.
* Elaborat per Biel Vich Vidal
Fotograma de "8½" de Fellini, on apreciam clarament la influència de l'estètica del realisme màgic |
Fotograma de "Les mil i una nits" de Pasolini on podem apreciar les seves típiques fantasies eròtiques |
Marco Ferreri en el rodatge de "Ciao maschio", un film entre el surrealisme i el realisme màgic |
Fora d'Itàlia també trobam autors emparentats amb aquesta tendència per mitjà de l'humor absurd, la fantasia infantil i les visions oníriques i al·lucinogenes. Cal destacar l'obra cinematogràfica del col·lectiu d'humoristes britànics Monthy Python a films com "Els cavallers de la taula quadrada" (1975), "La vida de Brian" (1979) i, sobretot a "El sentit de la vida" (1982), així com en les que ha dirigit l'exmembre del grup Terry Gilliam, com "Brazil" (1985), "Les aventures del baró Munchausen" (1989), "El rei pescador" (1991) o "12 monos" (1995).
Les obres de directors espanyols com Victor Erice, J. L. Cuerda, Gonzalo Suárez o Julio Medem també mostren trets d'aquesta tendència.
SI NO ES VEUEN AQUESTS VÍDEOS PROVAR AMB EL NAVEGADOR GOOGLECHROME
* Elaborat per Biel Vich Vidal
ACTIVITATS
- Va existir un moviment de realisme màgic cinematogràfic al mateix nivell que el neorrealisme o la nouvelle vague? Quina relació hi ha entre cinema i realisme màgic?
- Explica breument en què consisteix el realisme màgic?
- Quins autors italians presenten trets del realisme màgic? Quin estil havien practicat abans?
- Quin va ser el primer film amb característiques pròpies del realisme màgic i qui el va dirigir? Quines característiques fan que ho poguem afirmar?
- Com s'anomena l'estil creat per Fellini? Descriu les característiques del seu cinema.
- Quines foren les grans obres mestres de Fellini? Quins temes tracten aquests films?
- Quines característiques del neorrealisme manté Passolini? I quines del realisme màgic? Quins aspectes pretenia criticar, denunciar o defensar Passolini amb aquests recursos en els seus films?
- Explica la polèmica provocada pel darrer film de Passolini i la seva extranya mort.
- Quins elements mesclà Ferreri per crear el seu propi estil? Quins temes plantejà a les seves pel·lícules?
- Quins altres autors d'altres països tenen característiques del realisme màgic?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada