ACCIÓ ALTERNA: Forma de
muntatge que presenta dues seqüències que s'alternen de manera
simultània a mesura que progressa l'acció, fent-la evolucionar.
ACCIÓ CONTINUADA: Manera
de fer progressar la narració fílmica sense interrupcions ni salts
enrera.
ACCIÓ PARAL·LELA:
Presenta de manera alterna el que està succeint en dues o més
escenes diferents dins la mateixa acció, i que o bé es complementen
o bé l'una puntua l'altra.
ANGULACIÓ: Diferència
que hi ha entre el nivell de la presa i l'objecte o figura humana que
es filma.
ANTICLÍMAX: Moment de
baix interès o emoció en l'acció del film, que segueix el
desenllaç a amanera de complement o d'aclariment.
ARGUMENT: Història o
assumpte que tracta el film a partir d'una idea esquemàtica o
general. Pot ser original o bé adaptat d'una altra obra. Les quatre
fases de creació d'un argument són: sinopsi, tractament,
continuïtat i guió tècnic.
ASINCRONISME: Efecte que
es produeix quan no concorden el muntatge visual i el sonor.
"ATREZZO":
Conjunt d'instruments, estris i tota mena d'objectes que s'usen en
decoració.
"BACKGROUND":
Fons d'un escenari o d'un decorat.
BANDA D'EFECTES: Banda
magnètica separada que ha d'anar sincronitzada amb la imatge per a
l'obtenció del "master de so", o banda completa de so o
mescla final.
BANDA D'IMATGES: Zona de
la pel·lícula que conté els fotogrames.
BANDA DE SO: Conté el so
del film, o sia, el resultat de la mescla de les bandes separades de
diàlegs, música i efectes.
CÀMERA RÀPIDA: Efecte
que es produeix quan es filma a una cadència inferior a la normal
(24 ips).
CÀMERA LENTA: És quan
es filma a una cadència superior a la normal.
CAMP: Espai visual que
pren la càmera des del punt de vista en què es troba i segons
l'angle d'enquadrament.
CLÍMAX: Moment del més
alt interès o emoció en l'acció del film, en especial de caire
dramàtic o espectacular, que es crea abans del desenllaç.
CONTRACAMP: Espai visual
simètric al camp, o sia, el camp contrari, l'invers.
CONTRAPICAT: Angulació
que s'obté quan la càmera filma des de baix cap a dalt, i
s'engrandeix l'objecte o la figura humana que pren.
CORTINETA: Efecte òptic
que permet substituir de manera gradual una imatge per una altra, en
diferents direccions.
DESENLLAÇ:
Moment de l'argument que conduirà ben aviat al final de la història
que es vol narrar; posa en ordre les distintes peces que han
intervingut fins aleshores i prepara, doncs, el final.
DISSOLVÈNCIA: Acció
d'esvair gradualment una escena, la qual cosa indica el pas del temps
d'una escena a una altra, en passar d'un pla a un altre.
EIX DE L'ACCIÓ: Línia
imaginària al llarg de la qual es desenvolupa l'acció dels
personatges en l'espai. Aquest eix és determinat, en les accions
estàtiques, per la direcció de les mirades dels personatges.
EIX ÒPTIC: Línia
imaginaria que uneix el centre de l'enquadrament amb el centre de
l'objectiu de la càmera.
EL·LIPSI: Espai, o també
temps, que veiem simplement suggerits, sense que es mostri de forma
clara, evident, nítida.
EMPLAÇAMENT: Situació
de la càmera, punt de vista o angulació que adopta a l'hora de
captar una escena.
ENCADENAT: Pas d'un pla a
un altre per mitjà d'una sèrie de fotogrames intermitjos en què
les imatges se superposen.
ENQUADRAMENT: L'objectiu
capta aquell espai de la realitat que es vol prendre i que
posteriorment es projectarà.
ESCENA: Seguit de plans
que formen part d'una mateixa acció o també ambient dins d'un espai
i d'un temps concrets.
ESCOMBRADA: Pas d'un pla
a un altre per mitjà d'una imatge intermèdia quasi difosa, que
resulta d'un moviment rapidíssim i sec de la càmera, de tipus
panoràmic.
ESCORÇ: Efecte que es
produeix quan un objecte o una figura humana és presa en un gran
primer pla i, per tant, queda desfigurada a causa de l'enquadrament.
ESPAI: És el determinat
pel camp que pren l'enquadrament de la càmera.
"FLASH-BACK":
Salt enrera en el temps.
FORA DE CAMP: Acció o
diàleg que té lloc fora del camp visual de la càmera.
FOSA (en negre o en blanc
o color): Pla que es va fent cada cop més fosc (o blanc o de color),
fins que a la pantalla es fa el negre (el blanc o el color) total.
N'hi ha de tancament i d'obertura.
GRAN PLA GENERAL: Mostra
un paisatge o un gran decorat on les figures humanes i els objectes
no tenen pràcticament cap relleu.
GUIÓ LITERARI: Narració
argumental del film que conté els personatges, els decorats,
l'ambientació, el vestuari..., així com els diàlegs i l'"off".
GUIÓ TÈCNIC: Especifica
allò que s'ha de veure i que s'ha d'escoltar durant la projecció
del film, i en el mateix ordre en què apareixerà a la
pantalla.
IDEA: Punt de partença
per a elaborar l'argument.
INSERIT: Pla que
s'intercala enmig d'altres dos per destacar un detall, descriure un
aspecte...
MOVIMENT DE BALANCEIG: És
l'obtingut quan la càmera es mou de dreta a esquerra i a l'inrevés
sense aturar-se.
MUNTATGE: Procés
d'escollir, ordenar i empalmar tots els plans rodats segons una idea
prèvia i un ritme determinat.
PANORÀMICA: Moviment de
rotació de la càmera. Pot ser horitzontal, vertical, obliqua
(combinació de les altres dues) i circular.
PICAT: Angulació
obtinguda quan la càmera filma de dalt a baix, i que fa que
l'objecte o la figura humana presa s'empetiteixen.
PLA: Conjunt d'imatges
que constitueixen una mateixa presa; és, doncs, la unitat de presa.
N'hi de diferents tipus segons l'angulació de la càmera.
PLA AMERICÀ: És el que
mostra la figura humana des dels genolls en amunt.
PLA GENERAL: És el que
mostra les figures i els objectes d'una manera total, incloent-hi
l'escena on es troben.
PLA INCLINAT: S'obté
quan la posició de la càmera no és vertical.
PLA "MASTER":
Seqüència que es roda en un sol pla per presentar la continuïtat
d'una acció i que serà enriquida amb inserts.
PLA MITJÀ: És el que
mostra la figura humana, tallada per la cintura o bé a l'alçada del
pit.
PLA-SEQÜÈNCIA:
Seqüència que es roda en un sol pla, en una única presa, sense cap
tipus de muntatge, directament i sense interrupció, i per això
conserva les unitats espacial i temporal.
PLA SUBJECTIU: Mostra
allò mateix que veuen els ulls d'un personatge. A vegades el pla té
el mateix moviment que l'intèrpret.
PLANIFICACIÓ:
Desglossament del guió en plans.
PLANTEJAMENT: Inici o
arrencada de la història que que hom vol narrar.
PRIMER PLA: Mostra el
rostre sencer o una part de la figura humana, o bé un objecte
globalment.
PRIMERÍSSIM PLA: Mostra
una part del rostre de la figura humana, o n'apropa una zona, o bé
només una porció d'un objecte.
PROFUNDITAT DE CAMP:
Espai entre el primer terme i el darrer que s'enfoquen en un mateix
enquadrament.
"RACCORD":
Enllaçament o continuïtat d'un pla a un altre sense que es
produeixi cap salt. N'hi ha per moviment, color,
llum, contingut, so..., i fins i tot per combinació d'alguns
d'aquests aspectes.
RITME: Impressió
dinàmica donada per la durada dels plans, les intensitats
dramàtiques i, en darrer terme, per efecte del muntatge.
SALT D'EIX: Efecte òptic
que es produeix quan es creuen els eixos d'acció i, per tant, es
dóna una perspectiva falsa en la continuïtat dels plans
correlatius.
SEQÜÈNCIA: Seguit
d'escenes que formen part d'una mateixa unitat narrativa.
SINCRONITZAR: Fer
concordar exactament la banda sonora amb la banda d'imatges.
SINOPSI: Resum o esquema
del tema o de l'argument en què s'inclouen les característiques
majors dels protagonistes.
SOBREIMPRESSIÓ: És quan
s'impressiona dues vegades el mateix fragment de film, filmant cada
vegada imatges diferents que adquireixen significat amb la
superposició.
TALL: Pas o unió d'un
pla amb un altre, mitjançant l'enllaç o empalmament directe sense
que hi hagi cap altre pla intermig.
"TRAVELLING":
Moviment mecànic de translació de la càmera en l'espai quan
aquesta es desplaça damunt d'un mòbil o bé sobre l'espatlla de
l'operador.
*Extret de http://www.xtec.cat/~xripoll/cine0.htm (elaborat per Xavier Ripoll Soria)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada