Cartell promocional de "El cuirassat Potemkin", la pel·lícula d'Eisenstein, considerada la més important del cinema soviètic |
Entre febrer i octubre de 1917 es desenvolupa l'anomenada revolució russa que posà fi a l'Imperi Rus i establí la Unió Soviètica, el primer país comunista de la història. Els treballadors de les fabriques, els pagesos pobres i els soldats de l'exèrcit es revoltaren sota la direcció del partit bolxevic o comunista contra la tirania del tsar (emperador), la misèria i l'explotació de les classes baixes al sistema econòmic capitalista i a favor de firmar la pau i retirar-se de la I Guerra Mundial. Així es va crear el primer govern obrer de la història, teoricament al servei dels interessos de les classes més pobres i que va procedir a eliminar el capitalisme i les classes socials, establint un repartiment just de la riquesa i de les propietats i una igualtat social de tots els ciutadans.
Tres exemples d'aplicacions pràctiques de l'efecte Kuleshov |
El triomf de la revolució russa el 1917 va fer pensar als seus dirigents que el cinema podia assolir un important paper a nivell d'adoctrinament i propagandístic. Lenin, el màxim dirigent bolxevic, pensava que el cinema, per la seva gran popularitat, era la més important de totes les arts. Així que va encarregar a uns quants directors el fet d'encetar una nova cinematografia en el país inspirada en els principis de la ideologia comunista. Aprofitant l'ambient de llibertat creativa i l'esperit innovador que va propiciar la revolució en els seus primers anys, els directors russos desenvoluparen diferents estils o avantguardes cinematogràfiques.
El pare del cinema Rus va ser Lev Kuleshov. Kuleshov
va treballar com a director de cinema, (tant de documentals, com de
ficció), de professor a l'escola soviètica de cinema i de teòric, publicant
diversos llibres sobre l'art de fer cinema. Seguint les idees de
Griffith, va desenvolupar com ningú les possibilitats del muntatge
cinematogràfic, experimentant amb tot tipus d'innovacions i creant
l'anomenat “efecte Kuleshov”. A partir dels seus experiments i
ensenyances es desenvoluparen els diferents estils de l'avantguarda
russa.
Vertov i el Cinema-ull
Cartell promocional del cinema-ull de Vertov |
El “cinema-ull” va ser creat pel documentalista
Dziga Vertov i les seves principals característiques foren la
recerca de l'objectivitat i el realisme més extrem, de tal manera
que rebutjava el guió, la posada en escena, l'ús d'actors, els
decorats i usava la càmera com si fos un ull humà. En el seu afany
de captar la realitat tal qual és sempre filmava a llocs públics,
sense demanar permís o avisar i en moltes ocasions usant una càmera
oculta. Així va realitzar la sèrie de documentals “kino-pravda”
(cinema-veritat). La seva pel·lícula més famosa i influent va ser
“L'home de la càmera”, que mostra un dia en la vida d'un
documentalista soviètic, dedicat a filmar la vida en una ciutat
russa des de la sortida del sol fins a la nit. Va tenir tant d'èxit
que altres directors en van fer versions ambientades en grans ciutats
d'altres països, com “Berlín, simfonia d'una ciutat” (1927) de
Ruttmann.
Cartell del film de la FEKS Nova Babilònia |
La FEKS
La “fabrica de l'actor excèntric” (FEKS) va ser
un estil creat per un seguit de directors que havien estat alumnes de
Kuleshov com G. Kozintzev, S. Youtkevith o L. Trauberg.
Posaren en pràctica les invencions teòriques proposades per Kuleshov a nivell del muntatge i revolucionaren el treball amb els actors. Aquesta forma avantguardista d'actuar s'inspirava en la “comèdia de l'art” italiana, adoptant el seu to burlesc i de pantomima. També s'inspiraren en el món del circ, els pallassos, el music-hall, o en el cinema slapstick.
És un cinema que utilitza un humor esbojarradament satíric, per denunciar i ridiculitzar les desigualtats i injusticies socials del capitalisme i trencar al màxim amb l'estètica burgesa.
Una de les pel·lícules més importants de la FEKS va ser "Nova Babilònia", film codirigit per Kozintzev i Trauberg que explica l'aixecament revolucionari de la Comuna de París del 1870 a partir de la mirada d'una treballadora de classe baixa: la dependenta d'un comerç anomenat com el títol del film Nova Babilònia.
El cinema revolucionari o realisme socialista; Eisenstein i Pudovkin
Posaren en pràctica les invencions teòriques proposades per Kuleshov a nivell del muntatge i revolucionaren el treball amb els actors. Aquesta forma avantguardista d'actuar s'inspirava en la “comèdia de l'art” italiana, adoptant el seu to burlesc i de pantomima. També s'inspiraren en el món del circ, els pallassos, el music-hall, o en el cinema slapstick.
És un cinema que utilitza un humor esbojarradament satíric, per denunciar i ridiculitzar les desigualtats i injusticies socials del capitalisme i trencar al màxim amb l'estètica burgesa.
Una de les pel·lícules més importants de la FEKS va ser "Nova Babilònia", film codirigit per Kozintzev i Trauberg que explica l'aixecament revolucionari de la Comuna de París del 1870 a partir de la mirada d'una treballadora de classe baixa: la dependenta d'un comerç anomenat com el títol del film Nova Babilònia.
La mare, el millor film de Pudovkin |
El "cinema revolucionari" o "realisme socialista" va ser la tendència més important i influent del cinema soviètic. Aquest estil va comptar amb alguns dels cineastes i algunes de les pel·lícules més importants de la història del cinema, com "El cuirassat Potemkin" de Sergei M. Eisenstein o "La mare" de V. Pudovkin.
El Realisme Socialista tenia el propòsit d'enaltir els objectius del marxisme o comunisme, glorificar el paper de les classes treballadores i pobres al llarg de la història, així com criticar l'egoisme interessat i la cruel explotació dels treballadors exercida per les classes altes de la societat (terratinents, banquers, empresaris, etc.).
A nivell cinematogràfic ser una tendència o estil que cercava ser comprensible per als espectadors provinents de les classes baixes, representar de forma realista la vida d'obrers i pagesos, denunciar la pobresa i l'explotació dels treballadors, justificar els moviments revolucionaris i donar suport a les reformes dels governs comunistes de la Unió Soviètica.
El Realisme Socialista tenia el propòsit d'enaltir els objectius del marxisme o comunisme, glorificar el paper de les classes treballadores i pobres al llarg de la història, així com criticar l'egoisme interessat i la cruel explotació dels treballadors exercida per les classes altes de la societat (terratinents, banquers, empresaris, etc.).
A nivell cinematogràfic ser una tendència o estil que cercava ser comprensible per als espectadors provinents de les classes baixes, representar de forma realista la vida d'obrers i pagesos, denunciar la pobresa i l'explotació dels treballadors, justificar els moviments revolucionaris i donar suport a les reformes dels governs comunistes de la Unió Soviètica.
S. M. Eisenstein treballant a la taula de muntatge on es va mostrar com un mestre
del ritme i del txoc d'imatges per provocar una reacció emicional a l'espectador |
A banda de les característiques típiques del realisme socialista el cinema d'Eisenstein te un seguit de característiques pròpies que el fan ser extremadament original i innovador:
- És un cinema "coral": això vol dir que les seves pel·lícules no tenen protagonistes concrets, hi ha una gran quantitat de personatges que comparteixen protagonisme i es pot dir que el protagonista és "la massa", el conjunt del poble rus.
- Usa magistralment els primers plans, els picats i contrapicats com a recursos dramàtics o expressius.
- Ús narratiu del muntatge, per ell el cinema era molt més que la simple narració d'una història amb imatges. El cinema era el producte resultant del treball del director a la taula de muntatge i que consistia en la unió de plans estructurats i muntats com a resultat d'una reflexió artística i d'una estratègia creativa.
- Gràcies a la seva tècnica de muntage exerceix un gran domini del ritme de les seves pel·lícules, que accelera o alenteix segons la durada i el nombre de plans que utilitza a cada seqüència en concordàcia amb l'acció que mostra.
- Va crear l'anomenat "muntatge d'atraccions" on s'alternen o es mesclen imatges contradictòries o txocants per provocar una associació emocional o intel·lectual entre els espectadors. Així juxtaposa dues imatges per suggerir una tercera a la ment de l'espectador (boca + ca = lladrar). És el concepte de la "tercera idea", una idea que sorgeix de la colisió entre altres dues, independents una de l'altra. Tot plegat es basa en el pensament dialèctic marxista, filosofia pròpia del comunisme, i que es basa en la contraposició d'idees contràries (tesi i antitesi) per provocar arribar a una conclusió o sintesi.
- Col·laboració amb importants compositors de música clàssica, com Prokófiev, per elaborar les extraordinàries bandes sonores dels seus films.
Metode de creació de la banda sonora d'Alexander Nevsky, col·laboració d'Eisenstein amb el gran compositor rus Prokofiev
|
Fotograma de la pel·lícula "La mare" de V. Pudovkin, adaptació de la novel·la
homònima de Màxim Gorki |
Ivan el Terrible era una crítica de la dictadura d'Stalin i va suposar el final de la
carrera d'Eisenstein |
* Elaborat a partir de "Petita història del cinema" de Javier Matesanz, i http://ca.wikipedia.org/
ACTIVITATS
- En que va consistir la revolució russa de 1917? Quin influència va tenir sobre el cinema?
- Explica la importància de Kuleshov en la creació del cinema rus.
- Cerca informació per explicar en que consisteix l'efecte Kuleshov
- Que tenen en comú i quines diferencies hi ha entre el cinema-ull, la FEKS i el realisme socialista.
- Explica resumidament les principals aportacions d'Eisenstein al cinema.
- Per quins motius Stalin va suposar el final de l'època daurada del cinema rus? Quina va ser la relació d'Stalin amb Eisenstein?
- Mira el film de Vertov "L'home de la càmera" i fes un comentari del mateix
- Mira la seqüència de l'escala d'Odessa de la pel·lícula "El cuirassat Potemkin" i descriu aplicacions pràctiques de les tècniques cinematogràfiques d'Eisenstein.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada