Ombres xineses |
L'ésser humà s'ha preocupat sempre per captar i
representar el moviment. La història de l'art, començant per les
pintures rupestres (com els bisons amb sis potes que els prehistòrics
pintaven a les cavernes) i continuant amb els clàssics grecoromans,
l'escola flamenca, els artistes renaixentistes i barrocs, demostren
aquest fet.
A més a més al llarg del temps, diverses
civilitzacions o persones han cercat procediments per reproduir la
realitat. Es el cas de les representacions amb ombres de les cultures
orientals, i especialment les ombres xineses, els primers espectacles
en públic amb projecció d'imatges animades.
Cambra obscura |
De la mateixa manera, al segle XVII, la llanterna
màgica esdevé la precursora més clara de les projeccions
cinematogràfiques, en projectar imatges sobre una superfície plana.
Els firers viatjaven de ciutat en ciutat amb les seves llanternes
deixant astorats als espectadors, especialment quan feien servir tot un seguit de dispositius destinats a manipular o moure les
imatges.
La llanterna màgica permetia projectar imatges sobre una superficie plana |
Muybridge fotografià objectes en moviment |
Un cop es va anar perfeccionant la tècnica fotografica els fotògrafs deixaren de conformar-se amb la captació d'imatges fixes i van experimentar amb la fotografia d'objectes en moviment. El primer a fer-ho va ser Muybridge que aconsegui retratar els diferents moviments d'un cavall galopant. Posteriorment Marey, va crear
un "fusell fotogràfic" capaç de captar les diferents fases
d'un moviment.
Al llarg del segle XIX, tot un seguit d'inventors dissenyen tot un seguit d'aparells que cerquen
produir la il.lusió del moviment: el Taumàtrop, el
Fenaquistoscopi, el Zoòtrop i el Praxinoscopi.
Una evolució d'aquest
últim, el Teatre òptic, inventat per Emile Reynaud, és el que
s'assembla més al que després serà el cinema. Aconseguia projectar una acció
contínua d'imatges en moviment, amb llargues bandes amb centenars de
transparències de dibuixos per mitjà d'un aparell cilíndric que,
juntament amb la projecció d'una imatge de fons des d'una llanterna màgica,
proporcionava la projecció del precedent directe dels dibuixos animats.
El zootrop |
Ja tenim, doncs, els tres elements que constitueixen
el cinema: la persistència de la visió, la fotografia i la
projecció. Però en faltaven dos més: la pel·lícula
perforada i el mecanisme d'avanç intermitent que la mou. Va ser
als EUA on, el 1890, es van desenvolupar, de la mà del
gran inventor Edison i del seu col·laborador Dickson, creadors dels anomenats kinetoscopes.
El kinetoscopes d'Edison permetien veure una pel·lícula individualment |
* Elaborat a partir de http://www.xtec.cat/~xripoll/cine0.htm i http://ca.wikipedia.org/wiki/Hist%C3%B2ria_del_cinema
ACTIVITATS
1. Quins aparells constitueixen el precedent de la projecció d'imatges?
2. Quins aparells es van haver d'inventar per desenvolupar la càmera de cinema?
3. Per quin motiu Edison i Dickson es consideren els autors de les primeres pel·lícules, però no els pares del cinema?
4. Cerca a youtube pel·lícules d'Edison i explica els seus arguments.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada