Total de visualitzacions de pàgina:

dilluns, 16 de setembre del 2013

INTRODUCCIÓ (II): PRECEDENTS DEL CINEMA

Ombres xineses
Com hem dit en el primer apartat, per al desenvolupament del cinema calen un seguit d'invencions destinades a la captació d'imatges en moviment i a la seva projecció sobre una superfície plana.
L'ésser humà s'ha preocupat sempre per captar i representar el moviment. La història de l'art, començant per les pintures rupestres (com els bisons amb sis potes que els prehistòrics pintaven a les cavernes) i continuant amb els clàssics grecoromans, l'escola flamenca, els artistes renaixentistes i barrocs, demostren aquest fet.
A més a més al llarg del temps, diverses civilitzacions o persones han cercat procediments per reproduir la realitat. Es el cas de les representacions amb ombres de les cultures orientals, i especialment les ombres xineses, els primers espectacles en públic amb projecció d'imatges animades.
Cambra obscura
Creada al segle XVI, la "cambra obscura" permetia la projecció d'imatges externes dins una cambra fosca. Aquesta invenció és la precursora directa de la fotografia.
De la mateixa manera, al segle XVII, la llanterna màgica esdevé la precursora més clara de les projeccions cinematogràfiques, en projectar imatges sobre una superfície plana. Els firers viatjaven de ciutat en ciutat amb les seves llanternes deixant astorats als espectadors, especialment quan feien servir tot un seguit de dispositius destinats a manipular o moure les imatges.
La llanterna màgica permetia projectar imatges sobre una superficie plana
Muybridge fotografià objectes en moviment
L'invent més important que fa possible el desenvolupament del cinema apareix al segle XIX: la fotografia. Aquesta invenció va permetre per primer cop iimpressionar i guardar una imatge del món real.
Un cop es va anar perfeccionant la tècnica fotografica els fotògrafs deixaren de conformar-se amb la captació d'imatges fixes i van experimentar amb la fotografia d'objectes en moviment. El primer a fer-ho va ser Muybridge que aconsegui retratar els diferents moviments d'un cavall galopant. Posteriorment Marey, va crear un "fusell fotogràfic" capaç de captar les diferents fases d'un moviment.
Al llarg del segle XIX, tot un seguit d'inventors dissenyen tot un seguit d'aparells que cerquen produir la il.lusió del moviment: el Taumàtrop, el Fenaquistoscopi, el Zoòtrop i el Praxinoscopi.
El zootrop
Una evolució d'aquest últim, el Teatre òptic, inventat per Emile Reynaud, és el que s'assembla més al que després serà el cinema. Aconseguia projectar una acció contínua d'imatges en moviment, amb llargues bandes amb centenars de transparències de dibuixos per mitjà d'un aparell cilíndric que, juntament amb la projecció d'una imatge de fons des d'una llanterna màgica, proporcionava la projecció del precedent directe dels dibuixos animats.
Ja tenim, doncs, els tres elements que constitueixen el cinema: la persistència de la visió, la fotografia i la projecció. Però en faltaven dos més: la pel·lícula perforada i el mecanisme d'avanç intermitent que la mou. Va ser als EUA on, el 1890, es van desenvolupar, de la mà del gran inventor Edison i del seu col·laborador Dickson, creadors dels anomenats kinetoscopes.
El kinetoscopes d'Edison permetien veure una pel·lícula individualment
En moltes sales de diversió s'instal.laren aquests invents d'Edison, caixes que contenien una sèrie de bobines que permetien, per un mòdic preu, veure una pel·lícula, això sí, de forma totalment individual. El gran inventor nordamericà no va considerar pertinent projectar les seves pel·lícules sobre una pantalla perquè creia que la gent no s'interessaria pel cinema i se'n cansaria ràpidament. En aquesta ocasió Edison anava completament equivocat, com el temps i els germans Lumiere van demostrar passats uns pocs anys. Tot i que els germans Lumiere van ser els responsables de la primera projecció cinematogràfica tal com l'entenem avui en dia, la invenció del cinema no pot ser atribuïda, específicament, a ningú. Va ser el producte d'un seguit d'invents de diferents persones.


* Elaborat a partir de http://www.xtec.cat/~xripoll/cine0.htm i http://ca.wikipedia.org/wiki/Hist%C3%B2ria_del_cinema

ACTIVITATS
1. Quins aparells constitueixen el precedent de la projecció d'imatges?
2. Quins aparells es van haver d'inventar per desenvolupar la càmera de cinema?
3. Per quin motiu Edison i Dickson es consideren els autors de les primeres pel·lícules, però no els pares del cinema?
4. Cerca a youtube pel·lícules d'Edison i explica els seus arguments. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada